اجرای رویداد «مسابقات قرآن جایزه بزرگ» و تشکیل «تیم ملی قرآن» در 1402
کد خبر: 4138377
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
مهمترین رویدادهای قرآنی هفته

اجرای رویداد «مسابقات قرآن جایزه بزرگ» و تشکیل «تیم ملی قرآن» در 1402

در دومین هفته اردیبهشت‌ماه 1402 شاهد انتشار اخبار و برپایی رویدادهایی چون مسابقات قرآن جایزه بزرگ ایران، برگزاری نشست نقد و بررسی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، اجرای رویداد ملی خلاقیت و نوآوری‌های قرآنی «عصر قرآن»، دوره توجیهی ـ آموزشی کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج، برپایی مرحله اول هجدهمین آزمون‌های اعطای مدرک به حافظان قرآن و مراسم افتتاحیه «پانزدهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم» و «هفتمین دوره ارتقای دعاخوانان ممتاز» و... بودیم.

اجرای رویداد «مسابقات قرآن جایزه بزرگ» و تشکیل تیم ملی قرآن در 1402به گزارش ایکنا، دومین هفته اردیبهشت‌ماه 1402 مقارن با روز و هفته بزرگداشت مقام معلم بود اما در کنار این رویداد شاهد اخبار و برگزاری رویدادهایی بسیار مهم دیگری در حوزه قرآن بودیم که برخی از این رویدادها شامل برگزاری مسابقات قرآن جایزه بزرگ ایران، برگزاری نشست نقد و بررسی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، نشست مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی با مدیر جامعة‌القرآن، تسهیل شرایط جذب مربیان پرورشی برای قاریان و حافظان، برگزاری رویداد ملی خلاقیت و نوآوری‌های قرآنی «عصر قرآن»، برگزاری دوره توجیهی ـ آموزشی کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج، برگزاری مرحله اول هجدهمین آزمون‌های اعطای مدرک به حافظان قرآن، موافقت مجمع مشورتی شورای توسعه قرآنی با طرح مسجد، پایگاه قرآنی، انتشار دستورالعمل جدید عضویت فعالان قرآنی در صندوق اعتباری هنر، نخستین نشست کارگروه توسعه صنایع خلاق قرآنی، نشست هم‌اندیشی نخبگان قرآنی، بیست و نهمین جلسه کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، برگزاری چهارمین جلسه کمیته طراحی مشاغل قرآنی و مراسم افتتاحیه «پانزدهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم» و «هفتمین دوره ارتقای دعاخوانان ممتاز» بودیم. در ادامه نگاهی به مهمترین رویداد‌های قرآنی این هفته داشته‌ایم؛

مسابقات قرآن جایزه بزرگ ایران برگزار می‌شود
 
مسئولان امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری مسابقات قرآن با عنوان جایزه بزرگ ایران با مخاطب داخلی خبر داده‌اند. این مسابقات به دستور ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه و در راستای رسیدن به استعدادیابی و نخبه‌پروری برای معرفی قهرمانانی در سنین پایین‌تر به جامعه که بتوانند در سطح محله، جامعه و مدرسه مؤثر باشند، طراحی شده است. مسابقات قرآن جایزه بزرگ ایران امسال ویژه سنین ۱۵ تا ۲۲ سال برگزار خواهد شد.

تجلیل از قاری افتخارآفرین

مراسم تجلیل از یونس شاهمرادی، قاری دارنده رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن عطرالکلام عربستان از سوی دست‌اندرکاران مدرسه تلاوت سبیل‌الرشاد برگزار شد. در این مراسم که با استقبال خوبی بعدازظهر جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه و در مسجد علی ابن ابی‌طالب(ع) برگزار شد منصور کاظمی، اولین معلم قرآن یونس شاهمرادی، علی محرابی، از استادان یونس شاهمرادی، محسن یاراحمدی، مدرس قرآن، سعید پرویزی، قاری بین‌المللی و جمعی از قرآن‌آموزان این مجموعه حضور داشتند.

اتفاق نظر بر وجوه مثبت نمایشگاه و نقد جدی به محتوا

نشست نقد و بررسی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نهم اردیبهشت با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ولی یاراحمدی، عضو کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن؛ محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا و جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات ایکنا برگزار شد. در این نشست منتقدان ضمن بیان وجوه مثبت نمایشگاه امسال نقد‌های جدی بر محتوا و توجه بیش از حد به مقوله فروشگاهی این رویداد را مطرح کردند.

نشست مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی با مدیر جامعة‌القرآن برگزار شد

نشست مشترک محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور با حجت‌الاسلام محمدمهدی طباطبایی، مدیرعامل مؤسسه جامعةالقرآن الکریم تشکیل شد. طی این نشست که با همراهی حجت‌الاسلام محمدحسین طباطبایی، قائم مقام و قدسیه طباطبایی، مدیر جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت (ع) استان تهران و منیر روحی، مسئول روابط عمومی مؤسسه برگزار شد، درباره گسترش حفظ قرآن کریم براساس یافته‌های علمی و تجربی مؤسسه بحث و تبادل نظر شد.

تصمیم‌گیری درباره دوره‌های به کارگیری آیات در گفتار و نوشتار برگرفته از سیره اهل‌بیت (ع)، کتابت و علامت‌گذاری به روش جدید و آموزش روخوانی و روانخوانی به روش نوین از دیگر موارد مطرح شده طی این جلسه چند ساعته بود.

مسابقه «صفحه نور» ویژه بانوان برگزار می‌شود

مسابقه «صفحه نور» با محوریت تلاوت یک صفحه از قرآن کریم برگزار می‌شود. بانوان علاقه‌مند از ۱۰ تا ۱۵ اردیبهشت (به جزء جمعه) از ساعت ۹ تا ۱۷ فرصت دارند برای حضور در این مسابقه و تلاوت یک صفحه از سوره‌های قرآن به سالن حبل‌المتین فرهنگسرای قرآن مراجعه کنند. این مسابقات با داوری عزیزه ابراهیمی، حافظ روشندل کل قرآن کریم برپا می‌شود.

ثبت‌نام مرحله مقدماتی مسابقات قرآن نهاجا آغاز شد

ثبت‌نام مرحله مقدماتی (سطح یگانی) مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، بانوان شاغل و خانواده‌ها (همسران و فرزندان در دو مقطع پایین و بالای ۱۵ سال) تا پایان خردادماه ادامه دارد.این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، قرائت تقلیدی، حفظ کل قرآن کریم، نیم جزء، ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و مفاهیم سطح یک و دو قرآن و اذان برگزار خواهد شد.

تسهیل شرایط جذب مربیان پرورشی برای قاریان و حافظان

برنامه زنده افق، ۹ اردیبهشت‌ماه با حضور میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با موضوع بررسی فعالیت‌های قرآنی و دینی در مدارس و آموزشگاه‌ها به روی آنتن رادیو قرآن رفت.

باقری، درباره تعداد معلمان قرآن و دروس دینی مدارس، گفت: در مقطع ابتدایی آموزگار پایه، معلم قرآن است. حدود ۳۷۰ هزار آموزگار دوره ابتدایی در مدارس این مقطع در سراسر کشور مشغول به تعلیم دانش‌آموزان هستند و از آنجا که براساس مقررات موجود و مصوبات شورای آموزش و پرورش، تدریس درس قرآن در مقطع ابتدایی با آموزگار پایه است، همه این آموزگاران معلم قرآن محسوب می‌شوند. در دوره متوسطه اول و دوم نیز معلمان تخصصی مانند سایر دروس برای درس قرآن حضور دارند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: تا اواخر خردادماه فراخوانی برای جذب مربی پرورشی اعلام می‌شود که در آن شرایط برای جذب براساس تخصص و مهارت تربیتی داوطلبان لحاظ می‌شود و در این زمینه قطعاً قاریان و حافظان، طلاب و اعضای بسیج و... در اولویت خواهند بود.

ارائه بسته آموزش تجوید تخصصی قرآن در فضای مجازی

فیلم‌های آموزشی تجوید عملی و پیشرفته قرآن کریم با هدف آموزش تخصصی قاریان نوجوان و جوان با تدریس سروش عظیمی منتشر شد. این مجموعه آموزش تجوید در ۳۰ جلسه و ۱۵ فصل به صورت مجازی و در قالب فیلم‌های آموزشی تهیه شده است. مخاطبان این فیلم‌ها کسانی هستند که آموزش روخوانی و روانخوانی را به اتمام رسانده و وارد بخش قرائت شدند.

حضور ۱۲ هزار نفر در جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان

سیده‌فاطمه موسوی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری مرحله نهایی سی و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان گفت: مرحله نهایی این جشنواره طی روز‌های ۲۳ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه در استان اصفهان برگزار می‌شود.

وی افزود: از بین ۱۲ هزار نفر شرکت کننده در جشنواره ۱۸۳۰ نفر در دو بخش گروهی و انفرادی در قالب ۴۹ رشته به مرحله نهایی راه پیدا کردند که بیش از ۵۰۰ نفر در بخش معارفی حضور دارند و ۱۱۰ نفر از آن‌ها به عنوان نفرات برگزیده مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. همچنین شرکت کنندگان رشته‌های آوایی و دیگر رشته‌ها به صورت حضوری در اصفهان رقابت می‌کنند.

اعلام برنامه زمانی مرحله سراسری جشنواره قرآنی وزارت علوم

برنامه زمانی سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوی مسئولان برگزارکننده این جشنواره اعلام شد.بر همین اساس این دوره از جشنواره به میزبانی دانشگاه لرستان و با حضور ۴۰۰ شرکت‌کننده در بخش‌هایی همچون آوایی، معارفی، ادبی، هنری، پژوهشی و ... برگزار می‌شود که صرفاً رقابت در بخش‌های آوایی و معارفی حضوری است.

بر اساس برنامه اعلام شده از سوی برگزارکنندگان این جشنواره، روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه پذیرش شرکت‌کنندگان رشته‌های بخش آوایی شامل رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان، تواشیح، مداحی و دعاخوانی انجام می‌شود.

برگزاری رویداد ملی خلاقیت و نوآوری‌های قرآنی «عصر قرآن»

مرکز نوآوری یهدین با حمایت اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با مشارکت شورای توسعه فرهنگ قرآنی، نخستین رویداد ملی خلاقیت و نوآوری‌های قرآنی را ویژه فعالان و اعضای جامعه قرآنی، طلاب و دانشجویان علاقه‌مند به حوزه معارف و نوآوری را برگزار می‌کند.

آموزش‌های قرآنی، نشر آثار مکتوب قرآنی، تبلیغ و ترویج معارف قرآنی، نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های قرآنی، محصولات حوزه سبک زندگی قرآنی و هر آنچه که به ترویج و توسعه قرآنی یاری می‌رساند، به عنوان محور‌های این فراخوان معرفی شده‌اند.

اسامی فینالیست‌های ششمین دوره رقابت‌های شوق تلاوت

اسامی نفرات برتر مرحله نهایی ششمین دوره رقابت‌های شوق تلاوت در بخش پسران، پس از داوری آثار ارسالی (در هشتم اردیبهشت‌ماه) تعیین شد و مرحله فینال اواخر اردیبهشت‌ماه در ساری برگزار می‌شود.

داوری مرحله نیمه نهایی با قضاوت محمدجواد رجایی، حمید هروی و ابوالفضل چمنی در رشته‌های قرائت غیر تقلیدی(آزاد) و قرائت تقلیدی سبک‌های استادان مصطفی اسماعیل، منشاوی و عبدالباسط انجام شد.

فراخوان برگزاری دوره آموزشی قواعد روایات «ورش از نافع» و «قالون از نافع»

ناصر مقدسی، مسئول دوره آموزشی قواعد روایات «ورش از نافع» و «قالون از نافع» در گفتگو با ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: این دوره برای نخستین بار است که ویژه بانوان و آقایان علاقه‌مند در سراسر کشور به صورت مجازی و غیر حضوری (از طریق برنامه قرار) برگزار می‌شود.

این حافظ و قاری قرآن درباره ضرورت برگزاری این دوره اظهار کرد: با توجه به اینکه درخواست قاریان، حافظان و فعالان قرآنی برای شناخت روایات بیشتر شده است و مهدی حسنی، حافظ و مجیز قرائات عشر نیز به عنوان اولین نفری که اجازه قرائات عشر را داشته و دارند، لازم بود تا با توجه به اندوخته‌ای که داریم و ظرفیت دارالإقراء مشهد، به این نیاز پاسخ دهیم.

انتقاد از تصدی‌گری معاونت قرآن و فقدان شفافیت مالی؛ دفاع «معاف» به استناد آمار

نشست نقد و بررسی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نهم فروردین، با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ولی یاراحمدی، عضو کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن؛ محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت؛ محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا و جمعی از اصحاب رسانه و اجرای مهدی صفری در سالن اجتماعات ایکنا برگزار شد.
بخش اول این نشست با عنوان «اتفاق نظر بر وجوه مثبت نمایشگاه و نقد جدی به محتوا» بر روی خروجی ایکنا قرار گرفت. در ادامه بخش دوم و پایانی این نشست بر روی خروجی قرار گرفته است.
https://iqna.ir/files/fa/news/1402/2/10/2960717_702.jpg
در بخش دوم و پایانی گزارش نشست نقد و بررسی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، انتقاد از تصدی‌گری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فقدان شفافیت مالی مطرح شد و علیرضا معاف، رئیس این دوره از نمایشگاه، به استناد آمار به بخشی از نقد‌ها پاسخ داد.
 
 
دوره توجیهی ـ آموزشی کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج تمتع سال ۱۴۰۲ صبح دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه با حضور محمدتقی میرزاجانی، رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن؛ حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه و اعضای کاروان قرآنی امسال به میزبانی سازمان اوقاف و با مشارکت کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن و حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف با تلاوت آغازین حجت‌الاسلام والمسلمین خورشیدی، از اعضای کاروان قرآنی امسال، برگزار شد.
 
رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن با پرداختن به آغاز مأموریت کاروان قرآنی حج همزمان با آغازین روز‌های اعزام حجاج ایرانی، به بهبود روابط سیاسی ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: این شرایط، مجال خوبی برای ظهور و بروز فعالیت فرهنگی به ویژه قرآنی خواهد بود.
 

مرحله اول آزمون هجدهمین دوره آزمون‌های طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم امروز جمعه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۹ صبح، به صورت همزمان در سراسر کشور و با شرکت حدود ۱۰ هزار حافظ قرآن کریم، در ۷۸ حوزه امتحانی و در رشته‌های ۱۰، ۲۰ و ۳۰ جزء قرآن کریم برگزار می‌شود.محل برگزاری این آزمون در تهران، به صورت متمرکز و در دانشگاه امام حسین(ع) و در سایر استان‌ها نیز بر اساس حوزه امتحانی مشخص شده در کارت آزمون، برگزار می‌شود.

از خط‌شکنی‌ در برنامه «محفل» تا آمیختن سرگرمی با برنامه‌های معارفی

دومین پیش‌نشست همایش رسانه و مناسک با عنوان «هم‌اندیشی بررسی و تحلیل برنامه محفل» روز، ۱۱ اردیبهشت با دعوت از علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی فروغی، مدیر شبکه سوم سیما، احمد زرنگار، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما و داور مسابقات بین‌‌‌المللی قرآن، علیرضا پویا، دبیر نشست و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما، سیدبشیر حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما، محمدرضا فهیمی، مدیر گروه تلویزیونی مرکز هنری رسانه‌ای نهضت، سیدعلی موسوی‌میرکلابی، مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صدا و سیما و سیدمرتضی احمدزاده، مدیرگروه معارف شبکه سه سیما به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.

موافقت مجمع مشورتی شورای توسعه قرآنی با طرح مسجد، پایگاه قرآنی

صد و سی و دومین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در حالی عصر دوشنبه برگزار شد که در این جلسه تصمیماتی در مورد طرح مسجد، پایگاه قرآنی اتخاذ و با کلیات طرح موافقت و درباره انجمن خادمان قرآن نیز تصمیماتی گرفته شد.

در انتهای بررسی این دستور با کلیات طرح موافقت شد و مقرر شد در مورد جزئیات، رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین با همکاری رئیس سازمان دارالقرآن و رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی یک جمع‌بندی از نقطه نظرات مطرح‌شده داشته باشد.

پاسداشت استاد قرآن به همت بانوان قرآنی

از سال ۱۳۶۸ و درست از زمانی که هنوز جلسات قرآن حتی در تهران به وفور یافت نمی‌شد، خیابان شهید مصطفی خمینی تهران و کوچه‌ای که حالا دیگر «شهید سجادی» نامیده می‌شود، میزبان بانوانی است که هر هفته یکشنبه‌ها برای کشف چشمه‌های جدید معرفت و غرق شدن در کلام زلال وحی، پای آموزه‌های استاد سیدمحسن موسوی‌بلده می‌نشینند تا به فیضی از ادراکات هستی نائل آیند.

اما این جلسه طی این هفته و به مناسبت روز معلم متفاوت‌تر از دیگر جلسات برگزار شد و شاگردان این استاد عزیز قرآنی آمده بودند تا واژه واژه آموزه‌های سبز او و برگ برگ آنچه به دل‌ها می‌آموزد، پاس بدارند و جشن کوچکی را برای گرامیداشت مقام معلم برگزار کنند.

انتشار دستورالعمل جدید عضویت فعالان قرآنی در صندوق اعتباری هنر

نشست وبیناری دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌ها با رؤسا و کارشناسان قرآن و عترت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برگزار شد. طی این نشست ابراهیم کرمانی‌نژاد، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد ضمن تقدیر از اهتمام صورت گرفته از سوی کارشناسان قرآنی استان‌ها، بر لزوم نظارت دقیق و تسهیل در روند رسیدگی به درخواست‌های متقاضیان عضویت در صندوق اعتباری هنر تأکید کرد.

نخستین نشست کارگروه توسعه صنایع خلاق قرآنی برگزار شد

نخستین نشست کارگروه توسعه صنایع دانش‌بنیان و خلاق قرآنی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو این کارگروه، در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.

در این نشست ابتدا اعضا بر روی تعریف درست از صنایع دانش‌بنیان و‌ خلاق قرآنی تأکید داشتند. حضور ۲۵ شرکت‌ دانش‌بنیان،‌ خانه‌های خلاق و‌ شتاب‌دهنده در نمایشگاه قرآن به عنوان نقطه عطف حضور سایر مجموعه‌ها در حوزه صنایع دانش بنیان و خلاق قرآنی نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

رحیم خاکی مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز شد

رحیم خاکی، قاری بین‌المللی کشور به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز معرفی شد.مراسم معارفه مدیرکل جدید میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان البرز ظهر سه‌شنبه با حضور جواد واحدی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها، نادر زینالی مدیر کل امور استان‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و احمد افضلی، معاون امور عمرانی استانداری البرز برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی نخبگان قرآنی برگزار شد

نشست هم‌اندیشی نخبگان قرآنی در راستای تربیت ۴ هزار حافظ و هزار معلم روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن کریم ویژه همسر و فرزندان طلاب سراسر کشور برگزار شد.

این نشست با حضور حجج اسلام تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و احسان علائیان، معاون معیشت و خانواده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، جمعی از اساتید پیشکسوت و فعالان برجسته قرآن کریم در کشور و جمعی از مدیران سازمان دارالقرآن الکریم و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه برگزار شد.در این نشست، در خصوص توسعه فعالیت‌های قرآنی به ویژه در زمینه حفظ و تدبر قرآن کریم و نیز تربیت کادر متخصص قرآنی در بین خانواده‌های طلاب بحث و تبادل نظر شد.

https://iqna.ir/files/fa/news/1402/2/13/2965137_944.jpg

همتِ همواره استاد عبدالرسول عبایی برای وحدت قرآنی ملل

روز بزرگداشت معلم و تکریم مقام استاد انگیزه مطلوبی شد برای دیدار با معلمی پیشکسوت و استاد عبدالرسول عبایی یکی از بلندآوازه‌ترین اساتید قرآن این سرزمین میزبان ما شد. استاد حبیب مهکام که برای اهالی قرآنی نامی آشنا و شناخته شده است نیز در این دیدار همراه ما بود. همراهی مبارکی که در دوازدهمین روز از اردیبهشت ماه رخ داد و حاصل آن ساعتی دلنشین و همنشین با سخنان دو معلم قرآن شد.

میزبان این دیدار استاد «عبدالرسول عبایی»، یکی از بین‌المللی‌ترین چهره‌های قرآنی‌ کشور، بود که حضورش در هر رویداد قرآنی مایه دلگرمی قاریان اعزامی ایرانی است. در سال‌های گذشته به واسطه حضورش در گروه داوری، در بسیاری از مسابقات بین‌المللی نقش رابط را ایفا کرده و حامل پیام‌های بسیاری از فعالان قرآنی کشورهای مسلمان به مدیران و مسئولان و فعالان قرآنی کشورمان بوده است و همچنان این نقش را می‌آفریند؛ اگر بگوییم یک‌تنه رابط فعالان قرآنی خارجی با قرآنیان داخلی بوده است، بیراه نگفته‌ایم و بارها شاهد انتقال نظرات اساتید قرآنی کشورهای دیگر در مورد خبرهای ایکنا از سوی این استاد برجسته بوده‌ایم.

قاریان ایران خود گفته‌اند که در آوردگاه‌های بین‌المللی و در لحظات پراضطراب اندیشیدن به عاقبت رقابت، زمانی که ناگهان یادشان آمده است، پشت و پناهی همچون استاد عبایی هم در آن رویداد حاضر است به آرامش رسیده‌اند.

محفل انس با قرآن «سفیران ایران» برگزار شد

محفل انس با قرآن سفیران ایران سه‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه، با حضور داود جعفری، دبیر جشنواره ملی و بین‌المللی تلاوت‌های مجلسی، حمید رحیمی، قاری ممتاز و سفیر قرآنی ایران طی ماه رمضان امسال در هندوستان، یونس شاهمرادی، مقام اول مسابقات عطرالکلام عربستان و همچنین جمعی از مدیران، مسئولان و علاقه‌مندان به قرآن در شهرستان اسلامشهر برگزار شد.

این محفل قرآنی از ساعت ۲۰ در مسجد امام حسین(ع) اسلامشهر پذیرای عموم مردم و شیفتگان به قرآن بود. تجلیل امام جمعه اسلامشهر از یادگار و دختر شهید مدافع سلامت شهید حسین حبیب‌پور، تجلیل و قدردانی از داود جعفری به‌خاطر تلاش‌های مستمر در اجرای مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن و تجلیل و قدردانی از حمید رحیمی ازجمله بخش‌های این محفل قرآنی بود.

بهره‌مندی از ظرفیت خیرین در زمینه حفظ قرآن

بیست و نهمین جلسه کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با حضور اعضای این کارگروه و به منظور تعیین تکلیف موضوع سامانه حفظ قرآن کریم برگزار شد.در بخشی از این جلسه در خصوص اعلام برنامه‌ها به دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد برنامه‌های ملی ثابت که اجرای آنها به صورت سالانه ضرورت دارد در اولویت قرار گیرند. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برنامه‌هایی از قبیل تشویق حافظان، حمایت از مربیان و موسسات حفظ و همچنین برنامه‌های تولیدی که نیاز به استمرار دارند، اشاره کرد.

برگزاری چهارمین جلسه کمیته طراحی مشاغل قرآنی

چهارمین جلسه کمیته طراحی مشاغل و رشته‌های مهارتی قرآنی با حضور محمدحسین فریدونی، مشاور دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حسین سلیمانی، مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن، مؤید جهانبخش، معاون دفتر تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی و مهدی شمس، رئیس گروه نظارت و ارزیابی عملکرد معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.

در این جلسه ساعات آموزشی مورد نیازی که یک فرد برای دریافت دیپلم باید پشت سر بگذارد مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه این بود که یک فرد در هر رشته تحصیلی به طور استاندارد در طول یک سال باید چند ساعت آموزش را پشت سر بگذارد.

انتشار فراخوان هفدهمین جشنواره قرآن و نماز فرزندان کارکنان وزارت نیرو

یکی از فعالیت‌های فرهنگی ویژه کارکنان وزارت نیرو که ذیل شورای فرهنگی این وزارتخانه، به آن توجه می‌شود، توجه به توسعه فرهنگ قرآن کریم است‌ و هر ساله با برگزاری مسابقات قرآن تجلی پیدا می‌کند. برهمین اساس امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو مطابق سنوات گذشته اقدام به برگزاری «هفدهمین جشنواره قرآن و نماز» ویژه فرزندان دختر و پسر کارکنان وزارت نیرو در سال ۱۴۰۲ کرده است.

مهدی قبادی، رئیس مرکز قرآن و عترت دفتر امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به جزئیات این جشنواره گفت: هفدهمین جشنواره قرآن و نماز در دو مقطع تحصیلی و دو مرحله استانی و کشوری و به صورت حضوری برگزار خواهد شد. مقطع اول شامل دوره ابتدایی پنجم و ششم و دوره اول متوسطه هفتم، هشتم و مقطع دوم شامل دوره اول متوسطه نهم و همچنین دوره دوم متوسطه دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار خواهد شد.

تیم ملی قاریان ایران راه‌اندازی می‌شود

مراسم افتتاحیه «پانزدهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم» و «هفتمین دوره ارتقای دعاخوانان ممتاز» پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت در امامزادگان ۷۲ تن شهر ساروق، از توابع شهرستان اراک استان مرکزی با حضور آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده، ولی فقیه در استان مرکزی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله واحدی، مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان مرکزی جمعی از مسئولان و مدیران کشوری و لشکری استان مرکزی و همچنین ۱۰۰ نفر از پیشکسوتان، اساتید، قاریان و حافظان ممتاز قرآن برگزار شد. معاون اجرایی شورای عالی قرآن گفت: دوره آموزش عالی قرآن ویژه قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان که به مثابه تشکیل تیم ملی قاریان جمهوری اسلامی ایران است طی سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام
captcha